Aon onboarding Client Promise

In de afgelopen maanden hebben meer dan tweehonderd collega’s de Aon onboarding Client Promise doorlopen. We spraken met Mario Hooglugt over dit initiatief.

Het is een indrukwekkende naam, de Aon onboarding Client Promise, maar wat houdt het nu precies in?

Laat ik beginnen met de Aon Client Promise, want daar draait het eigenlijk om. De Client Promise is de manier waarop wij met onze klanten willen samenwerken. Het is ,een vaste aanpak bij de bediening van de b2b (business-to-business) klant, die ons helpt om die klant en alles wat hem bezighoudt goed te begrijpen. En om de klant dat te leveren, wat we samen zijn overeengekomen. Deze aanpak benadrukt ook het belang van onze interne samenwerking, oftewel Aon United.


Waarom is gekozen voor een onboarding?

We hebben, onder andere door de overname van UMG en IAK, veel nieuwe collega’s binnen Aon. Het is belangrijk dat onze klanten de bediening krijgen die wij voor ogen hebben. We wilden ervoor zorgen dat alle collega’s binnen b2b met direct klantcontact weten wat de Client Promise inhoudt en de klant volgens die aanpak bedienen. Dan is een onboarding een snelle en effectieve manier.


Voor wie was de onboarding bedoeld?

Ik heb het al even genoemd, het was primair bedoeld voor de collega’s met legacy UMG of IAK, maar uiteraard ook voor de overige nieuwe collega’s binnen b2b met direct klantcontact. In tweede instantie konden ook de collega’s aanhaken die al langer bij Aon werken, maar het programma nog niet gevolgd hadden.


Kun je iets zeggen over de resultaten van de onboarding?

De collega’s die de onboarding hebben gevolgd, hebben nu een goed beeld wat de Aon Client Promise inhoudt en wat onze way of working is voor de b2b-klanten. Ze weten welke vaardigheden we van hen verwachten en van welke hulpmiddelen ze gebruik kunnen maken. Tegelijkertijd is duidelijk geworden hoe belangrijk een goede interne samenwerking is. Door United te werken krijgt de Client Promise echt kracht.


Komen er nog vervolgstappen?

Voor de collega’s uit deze groep die een direct commerciële rol hebben, is er nog een vervolgtraining. Dat is een tweedaagse interactieve training, waarbij we het gedrag en de skills die nodig zijn voor de Client Promise oefenen met behulp van klantcases en rollenspellen.


Aon’s Manager Talent & Development Anneke Paulides is vanuit HR verantwoordelijk voor de onboarding. We vroegen haar naar de gedachte achter de Aon onboarding Client Promise.

Het doel van deze onboarding is eigenlijk tweeledig. Allereerst natuurlijk om de vele nieuwe collega’s snel bekend te maken met de Aon Client Promise en ervoor te zorgen dat onze b2b-klanten ook van hen de bediening krijgen die ze van Aon verwachten. Tegelijkertijd is het voor deze nieuwe collega’s ook een mooie gelegenheid om collega’s van andere teams te ontmoeten en een netwerk op te bouwen binnen Aon. Zo snijdt het mes aan twee kanten.


Richard Heijster heeft deelgenomen aan de onboarding Client Promise. We zijn uiteraard benieuwd naar zijn ervaringen.

Ik vond de onboarding leuk en leerzaam. De duidelijke presentatie en de praktijkvoorbeelden van goede of juist heel slechte klantbenadering maakten de training erg toegankelijk en begrijpelijk. Het is ook prettig dat het heel interactief was, juist omdat er veel mensen van verschillende afdelingen waren. In de praktijk zitten we weleens teveel op ons eigen “eilandje” en nu kun je elkaars ervaringen horen en daarvan leren. Wat ik uit deze training heb meegenomen? Hoe belangrijk het is om goed naar de klant te luisteren. En daarnaast het besef dat geen klant hetzelfde is. De Client Promise methodiek geeft de tools om elke klant te benaderen op een manier die bij die klant past.


*Mario Hooglugt is Director Innovations Health Solutions Netherlands and Health Leader EMEA.