Rode verf maakt nog geen Aon



Vorig jaar maart startte de rebranding van UMG met het ‘roodverven’ van HRF, Flexis, NWK en Wannet – de zogenaamde kleine labels van het voormalige UMG. De aanbieders van nicheverzekeringen gingen verder onder de Aon-vlag. Maar afgezien van de kleur, veranderde er niets. Systemen en werkwijzen bleven van elkaar gescheiden. Tot begin dit jaar.




Programmamanager Eline Bomhof begeleidt de integratie. “We gaan nu een nieuwe fase in”, vertelt ze. “Alle vier de clubs werken nog in hun eigen systemen. Die moeten we allemaal integreren in ANVA, het backoffice-systeem van Aon. Maar doordat ieder label zijn eigen nichemarkt bedient – zo verzekert Wannet profvoetballers en NWK vooral notarissen en advocaten – is dat complex. Je schuift die portefeuilles niet zomaar in elkaar. De klanten verwachten bovendien een bepaald serviceniveau. Dat moeten we kunnen blijven garanderen.”


Integraal aanpakken

Per label bekijken we hoe we de integratie vormgeven”, gaat Eline verder. “Er komen veel disciplines bij kijken. Denk aan Finance, HR, Legal & Compliance, IT, de ANVA-specialist en natuurlijk de mensen van de business zelf. Met hen gaan we in gesprek, samen met de verschillende afdelingen binnen Aon waarin de labels integreren. Dat kunnen verschillende afdelingen zijn, zoals Affinity of Corporate Wellness; wat het beste past. Als uiteindelijk duidelijk is waar en hoe we een label integreren, gaan we ANVA klaarmaken voor de import van de portefeuille. Dit jaar gaat dat voor alle vier de labels gebeuren.”


Samen sterk

Nu gebruiken bijna alle medewerkers van de vier labels naast hun Aon-laptop nog de oude systemen. Eline: “Onhandig. Ze moeten een aparte computer opstarten om bij de oude applicaties te komen. Straks voelen ze zich volledig onderdeel van Aon. Het voordeel van als één Aon werken is ook dat collega’s eenvoudig werkzaamheden van elkaar kunnen overnemen. Dat maakt ons minder kwetsbaar. En dat is natuurlijk ook goed voor de continuïteit van de klant.”