Sven Schutte

Hoe de mythische Kraken zorgt voor revenue synergies

Affinity bedient ruim 700.000 particuliere klanten. Die willen we zo goed mogelijk blijven bedienen en waar mogelijk extra producten aanbieden. Een speciaal team van vier collega’s houdt zich hiermee bezig. Het initiatief heet Kraken; niet zo gek als je je de mytische octopus voorstelt, die met al zijn tentakels de klanten bedient.


Een van de teamleden is Sven Schutte. De ervaren marketeer is enthousiast over de acties die hij samen met zijn team bedacht. “We hebben er door de overname heel veel klanten bijgekregen”, vertelt hij. “Een unieke situatie, waar we op een goede manier gebruik van willen maken.”


Klanten behouden

Het eerste kwartaal heeft het team zich gefocust op acties rondom klantbehoud. Sven: “Welkom bij Aon, was de boodschap. Uiteraard gericht aan klanten van de legacy-UMG bedrijven. Zij kregen allemaal een cadeautje toegestuurd. Dat verhoogt de merkbekendheid. De follow-up was een mailtje met een verzekeringscheck. ‘Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?’, vroegen we aan klanten. ‘Wellicht kunnen we je een interessant aanbod doen’.”

Extra diensten

De komende periode gaan we ons focussen op cross selling. “Zo richting de vakantieperiode focussen we ons op auto- en reisverzekeringen”, vertelt Sven. “Klanten met de ene verzekering hebben wellicht ook interesse in de andere. Daarvoor gaan we klanten actief benaderen. Na de zomer rollen we de acties verder uit. Er komt één aanbod voor alle klanten. Marketingacties die voor de ene klantgroep goed werkte, kunnen we straks ook uitrollen naar andere klanten. Met de juiste benadering verwachten we hiermee veel extra omzet – dus revenue synergies – te genereren.”


Computermodellen

Nu benaderen we onze klanten heel breed. Maar we zijn ook een computermodel aan het bouwen, waarmee we specifieker kunnen targetten. Dit doen we in samenwerking met de afdelingen Business analytics en Marketing intelligence. Het model vertelt ons straks wat de ‘next best action’ is voor een bepaalde klant. Heeft hij verzekering X, dan heeft hij waarschijnlijk ook behoefte aan verzekering Y. En kunnen we hem het beste benaderen via de telefoon of juist met een deurmatmailing? Hele gave ontwikkelingen! Deze zomer gaan we testen, hopelijk is het model dan in de tweede helft van dit jaar operationeel.”