Een hechte band met India


Aon en Genpact zijn geen onbekenden van elkaar. Al sinds 2007 besteedt Aon werk uit aan Genpact in India. Aon Nederland doet dit sinds 2017. “Door de overname van UMG hebben we er extra servicewerkzaamheden bijgekregen”, vertelt Najat El Faiz, Lead Services & Sourcing. “Het lag dus voor de hand om die ook te outsourcen.”

Sinds 8 april trainen verschillende SME’s (Subject Matter Experts) vier Indiase collega’s, die speciaal zijn overgekomen naar Rotterdam. Najat: “In een maand tijd leren zij alle processen kennen tijdens de ‘on-the-job-training’. Daarna gaan ze terug en trainen ze hun Indiase collega’s. Op 1 juli hopen we dat Genpact de nieuwe processen volledig heeft overgenomen.”


Harde werkers

Gé Hengst en Valeska Ramdien, beiden Subject Matter Expert (SME), hebben er alle vertrouwen in. “In 2017 was ik ook betrokken bij het outsourcingstraject”, vertelt Gé. “Nog steeds heb ik de mensen uit India wekelijks aan de lijn. We hebben een persoonlijke band, dat maakt de overdracht nu makkelijker. In 2017 moesten we bovendien alles vanaf scratch opzetten. Nu hebben de Indiase collega’s al veel kennis en een ruimer referentiekader. Dat werkt prettig.” Valeska is het daarmee eens: “Ze zijn ook heel leergierig. Lange dagen maken en doorgaan tot het foutloos is; het hoort bij de Indiase cultuur. Die motivatie werkt aanstekelijk.”


Samenwerken

In totaal krijgt Genpact er werk voor 20 medewerkers bij. Najat: “Gelukkig betekent dat voor ons dat er niemand boventallig wordt. We wisten al dat we deze werkzaamheden wilden outsourcen. Dus hebben we uitzendkrachten ingezet om de periode tot de overdracht te overbruggen.” Gé: “De collega’s die van UMG afkomen, moeten wellicht wennen aan samenwerking met collega’s op afstand. Ze herkennen de werkwijze, maar die is nu gebaseerd op een Aon-achtergrond. Wennen hoort erbij. Dat is onderdeel van een traject als dit.”